فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب

انواع فیلتر مغناطیسی آب

برای به حداکثر رساندن بازدهی پکیج و کاهش هزینه‌های تعمیر یا تعویض موتور و برخی قطعات آن ما به شما راهکاری موثر و مقرون به صرفه پیشنهاد می‌کنیم و آن استفاده از فیلتر مغناطیسی است. در گذشته فقط فیلترهای خارجی در بازار موجود و برای تهیه‌ی آن‌ها مجبور به صرف هزینه‌های بیشتری بودیم اما امروز این فیلترهای مغناطیسی با کیفیت عالی و دارای استانداردهای جهانی در کشور عزیزمان تولید می‌شوند. این فیلترها، نسبت به نمونه‌های خارجی موجود ارزان‌تر هستند. از جمله اولین فیلترهای مغناطیسی ساخته شده در ایران می‌توان به فیلتر مدل MAGY اشاره کرد که از استانداردهای جهانی در بالاترین کیفیت برخوردار است. فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب کاربرد زیادی دارد.

وظایف فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب

فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب یکی از اولین تجهیزاتی است که برای جلوگیری از رسوب املاح موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلتر مغناطیسی یک اصلاح کننده‌ی فیزیکی آب است که بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی املاح موجود در آب را با تولید میدان مغناطیسی به خود جذب کرده و مانع از رسوب آن‌ها می‌شود.

از این نوع فیلتر با نام‌های دیگری هم یاد می‌شود از جمله، سخت‌گیر، رسوب‌گیر، ضد رسوب، اصلاح کننده‌های غیر شیمیایی و غیره که هرکدام از آن‌ها به همین دسته از فیلترها اشاره دارد. استفاده از این نوع اصلاح کننده‌های فیزیکی از سال ۱۹۵۰ میلادی رواج بیشتری یافته و تاکنون موفق شده روند تکاملی و رو به رشد خود را طی کند.

از وظایف اصلی فیلتر مغناطیسی حذف رسوبات موجود در آب و تولید آبی سالم و با کیفیت دارای بالاترین میزان حلالیت و قدرت شست و شو است. فیلتر مغناطیسی بدون هیچ گونه ماده‌ی شیمیایی و یا افزودنی‌های دیگر به بهترین شکل ممکن از موتور پکیج و دیگر تجهیزات مرتبط با آن مراقبت کرده، هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

ساز و کار فیلتر مغناطیسی

در این نوع فیلتر فلزاتی از جمله، آهن، کبالت و نیکل به کار می‌رود. این فلزات دارای ویژگی فِرّومغناطیس بوده و موادی که این خاصیت را داشته باشند، فِرّومَگنِت نامیده می‌شوند.

خاصیت فرومگنت یک ساز و کار اساسی است که از طریق آن مواد خاص (مانند آهن، کبالت و نیکل) به شکل یک آهن‌ربای دائمی تبدیل شده و می‌توانند پدیده‌های مغناطیسی را شکل دهند، به طوری که مواد دیگر را هم به خود جذب می‌کنند. و در نبود میدان مغناطیسی نیز خاصیت آهنربایی خود را حفظ می‌کنند. همانطور که میدانید فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب بسیار مهم است.

قدرت میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده با واحد گوس(Gauss) سنجیده می‌شوند. شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط کره‌ی زمین حدود ۲۵/. الی ۶۵/. گوس و کمپرسور یخچال ۱۰۰۰ گوس است. فیلترهای مغناطیسی در محدوده ۲۰۰۰، ۴۰۰۰، ۶۰۰۰، ۸۰۰۰، ۱۲۰۰۰ و حتی ۴۷,۵۰۰ گوس نیز ساخته شده و در بازار موجود می‌باشند.

فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب چه موادی را به خود جذب می‌کند؟

فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب لازم است تا موادی را به خود جذب کرده و با این کار کیفیت آب را به سطح مطلوبی برساند که در زیر به توضیح این موارد میپردازیم.

جذب کلسیم:

از عوامل اصلی تشکیل رسوبات در شیر آلات، لوله‌ها و دیگر تجهیزات وسایل گرمایشی مانند پکیج، کلسیم شناور در آب می‌باشد که در واکنش با کربن دی اکسید موجود در آب ایجاد کریستال کلسیم نموده و آسیب‌های جبران ناپذیری به تجهیزات مغناطیسی وارد می‌آورد. فیلتر مغناطیسی کلسیم محلول در آب را به خوبی جذب نموده و از واکنش آن با کربن دی اکسید و رسوب گذاری در تجهیزات جلوگیری می‌نماید.

یون زدایی:

مواد معدنی شناور در اب با قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی به صورت معلق در آمده و با مولکلول‌های آب کم‌ترین تماس ممکن را پیدا می‌کنند. این عمل یون زدایی نام دارد که به افزایش میزان حلالیت آب و افزایش قدرت شست و شوی آب و در نتیجه جلوگیری از رسوب گذاری منجر می‌شود. با ازاد سازی یون‌ها و شناور ماندن آن‌ها آب می‌تواند به راحتی مسیر خود را طی نموده و پس از خروج اماده‌ی مصرف گردد.

معایب فیلتر مغناطیسی :

فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب در عین حال معایبی هم دارند که در ادامه به شرح آنها میپردازیم تا با آن بیشتر آشنا شوید و بتوانید انتخواب دقیق تر و بهتری داشته باشید.

عملکرد فیلتر مغناطیسی :

عملکرد فیلتر مغناطیسی موقتی و موضعی بوده و هرچه از محل قرار گیری فیلتر دورتر شویم عملکرد کاهش می‌یابد. به همین جهت  نمی‌توان آن را برای سیستم‌های لوله‌کشی طولانی و مارپیچی مورد استفاده قرار داد. برخلاف ادعای سازندگان این کالا برد عملکردی این نوع فیلتر زیاد نیست. اگر بخواهیم این ضعف را برطرف نماییم نیاز است تا از چندین فیلتر مغناطیسی در مسیر جریان اب استفاده نموده که این امر خود هزینه‌های ما را افزایش خواهد داد. همچنین اگر آب در حالت سکون قرار گیرد، فیلتر عمل نمی‌کند و همچنان شاهد رسوب زدگی خواهیم بود.

خوردگی شدید در محل نصب :

با نصب فیلتر مغناطیسی، شار مغناطیسی از قطب های N به S ایجاد می‌گردد. یون‌های منفی از جمله (نظیر کربنات و سولفات ها و غیره) که با جریان آب حرکت می‌کنند و یون‌های مثبت نظیر (کلسیم، منیزیم، سدیم و غیره) باعث قطع شدن شارهای میدان مغناطیسی توسط یون‌های مثبت و منفی شده و سبب به و جود آمدن الکترون ولت در منطقه مورد نظر می‌گردد. در این هنگام ، فلز ۲ ظرفیتی، سطح فلز ۳ ظرفیتی(لایه محافظتی – مگنتیک یا کاتد) و سیال(الکترولیت) وجود داشته که عبور جریان سیال و یون‌های درون آن، باعث ایجاد جریان الکتریکی ضعیف بر مبنای الکترون ولت و نهایتاً تشکیل پیل الکتروشیمیایی می‌گردند، باعث خوردگی فلز می گردد و از بین رفتن لوله می‌شود.

فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب
فیلتر مغناطیسی برای کیفیت آب

مسدود شدن تدریجی جریان اب با جذب ذرات فلزی:

فیلتر مغناطیسی با استفاده از میدان مغناطیسی که ایجاد می‌کند ذرات فلزی موجود در جریان آب را جذب کرده و با گذشت زمان حجم این ذرات افزایش یافته موجب کاهش سطح مقطع در مدار لوله‌کشی می‌گردند. به همین دلیل باید هر چند وقت یک بار مدار لوله‌کشی به صورت فیزیکی تمیز گردد.

فیلتر مغناطیسی رسوبات به جا مانده از گذشته را پاک نمی‌کند:

فیلتر مغناطیسی وظیفه دارد تا مقدار رسوبات را در زمان حال (پس از نصب) کاهش دهد و در قبال رسوباتی که از گذشته به جا مانده عملکرد ندارد. تنها می‌تواند از افزایش شدت رسویات بکاهد.

برای سلامتی انسان مضر هستند:

استفاده از فیلتر مغناطیسی با قدرت بالا برای سلامتی انسان مضر است. میدان‌های مغناطیسی قوی بر روی محیط زیست و تمامی جانداران موجود در آن، به خصوص افرادی که در زمینه‌ی تعمیرات و سرویس تجهیزات فعالیت می‌کنند تاثیرات بسیار شدید و جبران ناپذیری خواهند داشت. در تهیه‌ی این نوع فیلترها باید دقت شود و بهتر است با افراد متخصص مشورت نمود.

کاربرد فیلتر مغناطیسی:

سیستم گرمایشی و پکیج‌ این فیلتر در مواردزیر نیز کاربرد فراوان و بصرفه دارد:

 مبدل‌های کارواش، سیستم‌های حرارتی، استخرها، صنایع پتروشیمی، تجهیزات کشاورزی، مرغداری، بویلرهای آب گرم، یخ سازی و غیره.

, ,

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جدیدترین مطالب

برترین های مگنت صنعتی

فهرست